• OMX Baltic−0,12%260,63
  • OMX Riga−0,57%880,96
  • OMX Tallinn−0,19%1 681,27
  • OMX Vilnius0,15%1 006,11
  • S&P 500−0,16%5 723,98
  • DOW 30−0,59%41 958,89
  • Nasdaq 0,04%18 082,23
  • FTSE 100−0,17%8 268,7
  • Nikkei 225−0,19%37 870,26
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%102,89
  • OMX Baltic−0,12%260,63
  • OMX Riga−0,57%880,96
  • OMX Tallinn−0,19%1 681,27
  • OMX Vilnius0,15%1 006,11
  • S&P 500−0,16%5 723,98
  • DOW 30−0,59%41 958,89
  • Nasdaq 0,04%18 082,23
  • FTSE 100−0,17%8 268,7
  • Nikkei 225−0,19%37 870,26
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%102,89
  • 31.03.15, 20:04
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Mis juhtub meie maksudega?

Koalitsioonikõneluste sõlmküsimustes on kokkulepped suures osas leitud, murelapsena on veel alles jäänud IRLi südameteema ehk madalapalgaliste toimetuleku parandamise küsimus.
Peaminister Taavi Rõivas
  • Peaminister Taavi Rõivas Foto: Raul Mee
Peaminister Taavi Rõivas ütles, et IRL esitab veel homme omapoolse kompromissi madalapalgaliste stiimulpaketi elluviimiseks. „Loodan, et see on teistele vastuvõetav. Usun, et homse päeva jooksul on see küsimus põhimõtteliselt lahendatav,“ ütles Rõivas Äripäevale. Tänasel kõneluste pressikonverentsil ütles Reinsalu, et madalapalgaliste olukorra parandamiseks tuleb kindlasti lahendus leida – teisiti pole tema sõnul võimalik.
Madalapalgaliste temaatika üle on vaieldud juba mitu nädalat. Rõivas selgitas, et arutelu tiirleb selliste nüansside üle, kuidas lisaks üldisele maksukoormuse langetamisele suurendada ka madalapalgaliste sissetulekut, et nad väikse palga lõksust välja saaks. Selleks on vaja leida parim viis, kuidas tõsta nende kvalifikatsiooni ja parandada nende võimalusi tööturul hakkama saamiseks.
„Usun, et näeme tulumaksuvaba miinimumi tõusu ja üldist tööjõumaksu langust. Millised protsendid ja summad, seda on veel vara välja öelda – neist räägime siis, kui kogu pilt on koos,“ rääkis Rõivas. Pilt loodetakse kokku saada selle nädala jooksul. Tööjõumaksude langetamine on Rõivase sõnul olnud suurimaks prioriteediks ja sellega käib tulumaksuvaba miinimumi tõus käsikäes.
Suurim katteallikas aktsiisitõus
Lubaduste katteallikad on Rõivase sõnul tasakaalule üsna lähedal. Ka täna arutleti suurema osa ajast just katteallikate üle. „Ühelgi aastal ei tohiks kulude ja tulude erinevus olla suurem kui 10% kogumahust,“ ütles peaminister. Prioriteediks on, et riigieelarve püsiks struktuurses tasakaalus. Suurim katteallikas on aktsiisitõus ja uusi makse Rõivase sõnul tulla ei tohiks. Maksustada püütakse pigem tarbimist kui teenimist ja peamiselt sihitakse just kahjuliku tarbimise kallimaks muutmise poole.
Tubaka ja alkoholi aktsiisi kõrval tõuseb ka kütuseaktsiis. Kuigi lõplikud numbrid pole veel paigas, saab Rõivase sõnul kütuseaktsiisi mõju lõpphinnale olema maksimaalselt 4-5% aastas. „See on tunnetuslik suurusjärk. Mõnel aastal võib tõus olla kiirem kui inflatsioon, aga me ei räägi sellest, et kütusehind kasvaks ühes aastaks kümmekond protsenti,“ ütles ta.
Teemaksu maha ei mata
Paljuräägitud teemaksu kehtestamisest Rõivase sõnul kõnelustel katteallikana räägitud pole. Küll aga ei tuleks seda tema sõnul võtta kui tabuteemat. Teoreetiliselt tasub seda tema sõnul arutleda siis, kui hakatakse otsima lahendust, kuidas rahastada suuri, umbes sada miljonit eurot maksma minevaid infrastruktuuri projekte.
 „Muidugi on siin mitu aga. Esiteks peab see olema piisavalt suur infrastruktuuri projekt, mida muidu pole võimalik rajada. Teiseks peab olema alternatiivne kanal, kus oleks võimalik ka sõita tasuta. Samuti peab tasutav lõik olema inimestele piisavalt atraktiivne, et ta just selle valiks,“ selgitas ta. Rõivas lisas, et tema eelistuseks oleks, et teemaksu kehtestamisel suudetaks välja tulla võimalikult nutika lahendusega. „Ma ei taha Eestis näha Ameerika filmidest nähtud putkasid kiirteede ääres, kus tuleb mõni münt kopsikusse visata,“ ütles ta. Heaks lahenduseks oleks näiteks maksu, kogusummas mõni euro lisandumine igakuisele mobiiliarvele. Teemaksu küsimus võiks Rõivase sõnul olla avatud avalikuks diskussiooniks. „Välistada seda küll ei tasuks,“ ütles ta.
Koalitsioonikõnelustel on arutletud teehoiukava üle, samuti oli töös taristu töörühm.  Valitsusel on plaan analüüsida erinevaid rahastamisvõimalusi Tartu maantee välja ehitamiseks. Koalitsioonilepingus saab Rõivase sõnul kindlasti olema ka kindlad objektid, mida tahetakse järgmise nelja aasta jooksul korda teha.
Igapäevased erimeelsused
„Tahaks loota, et lepe saab sel nädalal kaante vahele,“ ütles Rõivas. Ta tunnistas, et vaidlused olid ka täna taas üksjagu tulised. Sellest hoolimata said aga enam kui pooled küsimused, mis hommikul olid lahtised, õhtuks kokku sõlmitud. „Laua taga on selgelt kolm erinevat maailmavaadet, selles pole kahtluski. See tuleb iga päev üha uuesti ja uuesti välja,“ märkis ta, lisades, et igal kolmel läbirääkijal on oma eelistused ja lubadused.
Valitsuse moodustamise tähtaeg hakkas jooksma eile, kui vabariigi president määras Rõivase peaministrikandidaadiks. „Meil pole luksust, et hoida veel kuude kaupa üleval olukorda, kus oleks tööl ajutine valitsus,“ ütles Rõivas.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.09.24, 12:30
Vaid 2 kuud Telia Digital Hub-ni! Millest räägitakse tippjuhtide klubis?
Eesti suurim juhtimis- ja tehnoloogiakonverents Telia Digital Hub toob 14. novembril Tallinnasse esinema nii kohalikke eksperte kui ka hinnatud välisesinejaid. Vaatame lähemalt, mida põnevat pakub tänavune programm tippjuhtidele.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele